2013. augusztus 6., kedd

Paradicsomsaláták a Paradicsomból II.


Ezek készültek ma. Minden családtag igényei szerint, mindenki megelégedésére!
Szerény, de minden nap növekvő termés.
Végre! Elérkezett az idő, amikor nem csak a piacon tudom megvenni a napi paradicsomszükségletem kielégítésére elegendő jelentős mennyiségű árut, hanem saját, néhány négyzetméteren növekvő paradicsomtöveim is, egyre nagyobb mennyiséget szolgáltatnak. Ilyenkor örül ám a paradicsomrajongó! Soha nem titkoltam paradicsomfüggőségemet, sőt ilyenkor büszke is vagyok rá. Szerencsémre, ez nem okoz gondot mint más függőségek. A paradicsommal nem tudom belőni magam, és ha nem rohadt, erjedt a paradicsom, alkoholos mámorba sem kerülök tőle. Képes vagyok ilyenkor, napokig paradicsomon élni. Amellett, hogy rendkívül egészséges, még néhány deka is lemegy rólam. 
De nem azért ültem a monitor elé, hogy fogyókúrás tanácsokat osztogassak, (azokat megteszik helyettem a saját maguk, vagy mások által gurunak kikiáltott étkezési, és fittnessz szakértők) hanem azért, hogy a salátákról értekezzek. Ehhez értek! Gyakorlatom is van benne, mert megszámlálhatatlan alkalommal elkészítettem már, és még fogom is. Egyetlen közös pontja van a salátáknak! Egy alapanyag sosem hiányozhat belőlük! 
A paradicsom!
Ezen kívül, minden mehet hozzá, ami szerintem illik a salátába. Szerintem pedig, elég sok minden illik bele. Hagyma, újhagyma, lila hagyma, snidling, póré, fokhagyma, (hogy csak a hagymaféléket említsük) bazsalikom, petrezselyem, kakukkfű, oregánó, citromfű, mentalevél, (zöld fűszerként) citrom, lime, balzsam, alma, tárkony, fehér és vörösborecet, (savanyítóként) olíva olaj, és bogyó, (hogy jobban csússzon, és karakteresebb legyen) só, őrölt bors, cukor, vagy édesítőszer, (szorbit) házi ételízesítő, fehér, vagy rozébor, (a pikantéria miatt) a tetejére mozarella, parmezán, trapista, vagy más sajt tépkedve, kockázva, reszelve. Remélem, semmit nem hagytam ki! 
Ötféle paradicsomból készítettem.
Olíva olajjal, olajbogyóval.
Balzsamecettel lett savanyítva.
Természetesen, ezek a hozzávalók nem egyszerre kerülnek bele! Egy biztos! Soha még receptkönyvet nem vettem elő egy jó parisali készítésekor. Mindig a pillanatnyi állapot, az intuíció dönt. A hirtelen döntés mellett vannak olyan tényezők is, mint a paradicsom állaga. Nem mindegy, milyen paradicsomból készítem a salátát! Ettől függ a saláta kinézete is. A kisebb koktélparadicsomokat félbe, a nagyobbakat negyedbe, a szilva alakúakat szeletelve, esetleg hasábokra vágva dolgozom fel. Az sem mindegy, mennyire érett a pari. Ha jobban érett az alapanyag, akkor több lére számíthatok, mintha kicsit keményebb, de már finom paradicsomot dolgozok fel. A fűszerezés sorrendje sem mindegy ilyenkor. Ha először megsózom a parit a feldarabolás után, egészen biztos, levet ereszt. Ha kevés olíva olajjal locsolom meg, és megfürdetem benne, akkor kevesebb lével kell számolnom. Az olaj, jó esetben vékony kérget képez a paradicsomdarabokon, így az kevesebb levet tud engedni. Az sem mindegy, mikor kívánom fogyasztani a salátát. Ha egy gyors keverés után, azonnal, akkor inkább olívával készítem, valamelyik lágyabb ecettel. Elég sokféle áll a polcomon, így válogathatok belőlük. Az ételecet mellett mindig van itthon alma, vörös, és fehérbor ecet, balzsamecet, és néha másféle ecetek is. Most pl. tárkonyecet. Ez házilag készült, almaecetbe friss tárkonyt téve, majd néhány hétig érlelve. 
Saját, friss koktélparadicsomjaimból
készült. Balzsamecettel, újhagymával,
bazsalikommal, petrezselyemmel.
Rozé bor is van rajta.
A salátákhoz hozzáadott zöld fűszerek sem mindig ugyanazok. Mivel hazánkban szokás, hogy főételek mellé fogyasztjuk a salátákat, (más nemzetek konyhájában nem így van) nem mindegy milyen ízesítésűt készítek egy pörkölt, sült, vagy grillezett hús mellé. Ha pedig csak úgy reggelire, vacsorára, vagy más okból önmagába kívánok parisalit enni, akkor megint más az ízesítés, és ilyenkor jöhet rá egy kis sajt is. Garantáltan jól lakok vele! 
Az is fontos szempont, hogy a bevásárláskor éppen mit látok meg. Tegnap például gyönyörű újhagymát, így nem hagyhattam ott. Csak érdekesség, hogy az árus most is megkérdezte, letekerje-e a hagyma zöldjét, amit én természetesen nem kértem. Méltatlanul mellőzött része a szára az újhagymának szerintem.
Jókora adag. Újhagymával, bazsalikommal,
koriander zölddel, almaecettel,kaporral.
Nem egészen két napra volt elegendő!
Most, hogy már megismertettelek benneteket az alapanyagokkal, illő lenne valami konkrétummal is szolgálni. Úgy döntöttem, recepteket nem írok. Ilyen ugyanis egy saláta esetében nincs. Ez nem sütemény, amihez grammra ki kell mérni a hozzávalókat. Nincs rizikó! Ha véletlenül kevesebb van benne valamelyik hozzávalóból, a kóstolás után pótolhatjuk. A túlfűszerezés is orvosolható, bizonyos korlátok közt! Kivenni nehezebb, de lehet ellensúlyozni más ellentétes hatású alapanyaggal. A legfőbb szempont, hogy keverés után, esetleg közben is kóstoljuk meg alkotásunkat! Ezzel elkerülhető az alul, vagy túlfűszerezés. 
Paradicsomsaláta reszelt sajttal.
Parmezánnal, trapistával, más kemény
sajttal is készíthető. Csak olíva olaj,
és almaecet van rajta a sajt mellett.
Írtam már, hogy nem recepteket,  hanem több képet kaptok, és minden kép mellett ott lesznek a hozzávalók. Ezt már eddig is megtettem, így már néhány finom paradicsomsaláta elkészítésének módját eddig is megismerhettétek!
Biztos vagyok benne, hogy paradicsomimádatomat másra is rá tudom beszélni. Kisebbik fiam, évek óta mindent kecsappal (ketchup) eszik. Folyamatosan kezdte megkedvelni a többi paradicsomos ételt, de a paradicsom salátáig még nem jutottunk el. Az idei nyár célja, hogy megkedveltessem vele is ezt a számomra nélkülözhetetlen finomságot. 
Ez a saláta mozarellával, bazsalikommal,
újhagyma zölddel, fokhagyma granulátummal
készült. Kevés vörösbor ecetet is tartalmaz.
Végezetül: Honnan jutott eszembe éppen most, a paradicsomsaláta? Az utolsó betű leütése után nekiállok idei sokadik salátámnak, és az utolsó kép, értelemszerűen az lesz.
Már írtam, hogy salátagyártással töltöttem az időmet. Úgy alakult, hogy nem csak paradicsomsalátát készítettem, hanem másokat is. Mások családtagjaim igényei, így illik mindenkinek elkészíteni kedvencét. Így aztán nem csak a paradicsomból, hanem más alapanyagokból készült finomságokat is látni fogtok a hozzávalók felsorolásával. Utólagos engedelmetekkel!


Ebben a salátában, a fő alapanyag a cukkini. Paradicsom, paprika, almaecet, kapor, petrezselyem ízesítéssel.


Ezek a saláták készültek írásommal egy időben. Vegyes saláta nagyobbik fiamnak, paprika, és uborka saláta a kisebbiknek, paradicsom, saját használatra. Mindegyikben van új, vagy lilahagyma, kapor, a paradicsomsaliban balzsamecet, a másik kettőben almaecet, friss bazsalikom, petrezselyem, borsmenta levéllel ízesítve.
Mivel elkezdődött a szüret saját kertemben is, minden nap friss salátát tudok készíteni. Ezt a legegyszerűbben, a nagyobbakat negyedelve, a kisebbeket félbevágva, a legkisebbeket csak ujjammal megrepesztve dobtam bele. Lila újhagymával, és balzsamecettel készült. A paradicsom aszalása közben megmaradt, a pariból kinyomott sós lé is hozzá lett öntve, így sózni sem kellett.
Folytatása következik!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése